1960년대 모던 디자인의 정수를
보여주는 돌계단 위에 자리 잡은 놀라운 콘크리트 구조물은 헝가리 건축가 마크셀에 의해 설계된
세인트 존스 아베이 교회 입니다. 이 거대한 콘크리트 트리 구조물은 교회와 배너 벨을 지지하는
동시에 교회의 아이텐티를 정의합니다. 이러한 건축물을 만날때면 왜 이리 건축이
역행하고 있을까라는 생각이 듭니다. 이러한 장엄함 앞에서...
주출입구로 부터 시작되는 교회의 평면은 충실히 카톨릭의 교리에 따라
구성됩니다. 주 출입구로 부터 연장된 중앙 통로를 기점으로 좌우로 펼쳐진 신도들의 좌석과
그 좌석을 지나 성스러운 제단과 수도장을 위한 좌석이 마련됩니다.
그리고 그 뒤로는 거대한 성가대석이 자리 합니다.
이러한 전형적인 평면구조는 전체 교회의 볼륨을 결정하며 커다란 아이콘화 합니다.
상징적이며 은유적이고 때로는 직설적일 수밖에 없는 종교시설의 특성상
건축은 자신이 갖고 있는 모든 형태미와 조형미 그리고 상징성을 쏟아 부을 수 밖에 없습니다.
과할수도 있지만 때로는 범접할 수 없는 장중함이 느껴지는게 종교건축 입니다.
특히 모던니즘 시대에 건축은 그 장중함이 메타볼리즘과 맞물려 더욱더
베가 되어 이렇게 시간을 앞도하는 건축물을 탄생시켰습니다.
reviewed by SJ
Saint John’s Abbey Church was designed by the renowned Hungarian architect Marcel Breuer.
This cast-in-place concrete marvel is a stepping-stone in modern design
of religious architecture in the United States. One must admire the
great concrete trees that support the ceiling and the dominant bell
banner that shields the church.
Architect: Marcel Breuer
Location: Collegeville, Minnesota
Project Year: 1961
References: Minnesota Public Radio
Photographs: Flickr user: rburzel, Flickr user: Johnny Clark, Flickr user: janmikeuy, Flickr user: ya3hs3
In 1950, Abbot Baldwin Dworschak made an audacious decision resulting in
what art historians have called a milestone in the evolution of the
architecture of the Catholic Church in this country. He contacted twelve
exalted architects, among them was Marcel Breuer. Abbot Baldwin asked
the architects to submit a building design for the second century of
Saint John’s. As part of his stipulations, Abbot Baldwin required a
design for “building a church which will be truly an architectural
monument to the service of God…The Benedictine tradition at its best
challenges us to think boldly and to cast our ideals in forms which will
be valid for centuries to come.”
The plan aims at a clear division between the monastic living quarters
and the educational facilities. The two are connected by the important
structures they both share; the church, auditorium, library, and
administration building.
The church and its bell banner are the dominant structures of St. John’s. The main floor plan reflects the basic liturgical concepts of the Order. One enters the symbolic center doorway, down the center aisle to the altar and abbot’s throne, around which is placed the very large choir. The relation of the abbot’s throne and monks’ choir to the congregation defines the shape of the plan with the altar near the center of the church in plain view of congregation, choir, and large balcony.
from archdaily