*자연 속 화이트 모노리틱 주거 [ AZL architects ] CIPEA No.4 House

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중국 난징 서쪽, 라오산기슭에 위치한 주거단지 계획은

총 4개의 공용건축물과 20호의 주거로 구성된다.

그중 4번째 '블록하우스'는 좁은 계곡과 직교를 이루는 대지에 위치하며

4개의 큐빅 플로어가 적층된 큐빅형태로 계획된다.

-건축을 자연위에 최소한의 면적으로 올려 놓는다.-

블록하우스의 컨셉은 중국의 전형적인 라이프스타일을 반영한 것으로

외부와의 최소한의 접점만을 허용한다.

작은 크기의 다양한 펀칭 오프닝, 패턴과 각 층마다 수평-수평 속에

내부의 개실과의 관계를 반영한 라운드 형태가 계획된다.-으로

연속된 슬릿한 오프닝으로 구성된다.

그라운드 레벨에 위치한 거실 및 식당은 수평의 파노라마뷰를 내부로

유입을, 옥상에 위치한 테라스 및 옥상정원은 탁트인 전망과 더불어

주거 주위를 둘러싼 나무들과 앙상블을 이룬다.

모든 것이 극적이다. 모노리틱과 자연, 백색과 자연,

슬릿한 오프닝과 자연. 자연을 바라보는 또다른 시선이 느껴진다.


reviewed by SJ


Situated in Laoshan Forest to the west of central Nanjing city, China International Practical Exhibition of Architecture (CIPEA) began in 2003 to bring twenty-four renowned international & domestic architects together onto one site.  CIPEA consist of four public buildings and twenty small houses, in accordance with the brief, the houses should have at least five bedrooms, public spaces, and hospitality accommodations on 500 square meters.




Architects: AZL architects
Location: , Jiangsu Province, China
Architect In Charge: Zhang Lei
Design Team: Zhang Lei, Jeffrey Cheng, Wang Wang, Wang Yi
Collaborator: Architectural Design & Planning Institute, NJU
Area: 500 sqm
Year: 2008
Photographs: Yao Li


The Number Four “Blockhouse” sits on a particularly valley site, nestling the house into the landscape.  In the spirit of a pagoda, four cubic floors are stacked vertically, allowing for minimal site excavation and land use.  The ground floor features living and dining spaces quietly enveloped in the surrounding forest and overlooking a stream, and a communal roof terrace rises to just above the trees.  The roof merges into the landscape as another living space, complete with pool and wooden deck within the panorama of the forest.  The geometric shape is sculpted from concrete and finished in a white protection surface.


The concept of Blockhouse is almost the living attitude of many Chinese: a minimal opening to the surrounding landscape is the only perforation of the richness inside the house.  The horizontal break of each floor—in combination with larger unique curved apertures on each floor—frame vistas in the spirit of Chinese landscape scrolls.  Prescribed views have a long tradition in Chinese art history and traditional Chinese gardens, designed to make the viewer reconsider and contemplate the landscape.




from  archdaily


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