노근리 학살사건
150명이 죽고, 13명이 실종되었으며 55명의 사람이 다치거나 불구가 되었다. 그것은 1950년 7월 26일부터 29일까지 일어난 일이었다. 그러나 그 수는 정확하지 않다. 3일이 넘는 시간동안 터널속에서 그보다 더 많은 수의 사람들이 공포에 떨었다. 그 이후 이들은 삶과 죽음으로 나뉘었다. 이제 반세기가 지난 시간, 아무도 그 책임에 대해 묻지 않는다. 진실을 찾을 수도 없다. 사건은 일어났지만, 어디에도 그 증거를 찾을 수는 없었다. 수천의 가족들은 지방을 쓰지 못하고 제사를 지내고 있다. 끊임없는 노력은 진실을 복원시키지 못했으며 심지어 은폐시키기까지 했다.
사람들은 그저 전쟁의 비극이라느니 어쩔수 없이 부수적으로 일어난 사건이었다느니 이야기하곤 한다. 여타의 사건들과 더불어 다스려보려고 노력했지만 하나 하나의 증언들은 사건을 다시 언급한다. 노근리 학살 사건의 경우 전쟁이라는 거대한 비극에 묻혀버릴만큼 하찮은 사건이 아니다. 기념행사나 관련 특별법이 발행되었으나 아직까지 진실을 밝혔다고는 말할 수 있다. 피해자의 두려움과 유족의 고통은 선명하게 남아 있다.
이 노근리 학살이 대중에 노출될 수 있었던 것은 유족의 기억을 통해서만이 가능했다. 이곳에 존재하는 유족들의 활동들만이 유일하게 역사적 언급의 일부로 노출될 수 있는 부분이다. 노근리 학살 사건은 이렇게나 많은 증거가 존재함에도 불구하고 역사가 될 수 없는 우리의 슬픈 과거이다. 일부 활동들은 자서전을 통한 기록이었는데, 역사적 기억이란 역사적 기록에 의해서만이 학습될 수 있는 반면 노근리의 기억은 여전히 우리에게 살아있는 역사이다. 그래서 이는 우리의 정체성을 행하기 위한 공동의 기억의 처리과정이라고 정의할 수 있다.
공공연하게 사회적인 기억에 의해, 자서전적 삶의 기억에 의해 그리고 보편적인 사회적 기억에 의해 형성된 긴장들이 여전히 존재한다. 역사와 평화에 대한 이야기가 오고가는 이곳 노근리 평화공원에서조차 평화는 없으며, 안정되지 않았다. 이러한 긴장은 그저 해결되지 않은 채 남아있을 뿐이다. 게다가 역사나 평화에 대해 이야기하는 박불관 안에 존재하는 공허함은 우리가 피할 수가 종류의 것이 아니다. 건축은 공공의 기억에 다가가기 위한 과정을 관찰하는 것으로 이러한 공허함에서 시작한다.
고려 사항 및 장소가 지닌 의미에 대한 재조정
박불관, 기념 타월, (쌍둥이 터널 주변에 존재하는) 사건 현장은 위치척으로나 의미적으로 밀접한 관련이 있다. 그러나 다른 말로 하면 이 주어진 조건, 즉 원래의 전략은 세가지 요소 사이에서 사건의 잠재적 의미로 접근하는데 어려움이 존재한다. 실제로 여러분이 방문자로써 이곳을 직접 방문하기 전, 이 곳에 대해 미리 고려해보고 그 의미를 생각해보는 것을 조언한다. 평화공원 내 박물관은 우리의 슬픈 역사가 지닌 공간 내에 하나의 풍경 중 일부가 될 것이다.
reviewed by ZH,오사
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150 people were dead. 13 people were missed and 55 people were injured and got a disability. It was in 1950 26 to 29 of july. However, that is incorrect number. Even more people were terrified in the tunnel over three days. Then divided their life and death. Half of a century passed. Nobody talked about responsibility. Can not find the truth. Incident happened but nowhere could find the clue. Thousand of the bereaved families had to perform an ancestral rites without an ancestral tablet. With all the endless efforts, the truth never reconstructed. Meanwhile, it is even concealed.
Architects: METAA
Location: Yeongdong-gun, Chungcheongbuk-do, South Korea
Architect In Charge: Jongho Yi, Euijung Woo
Area: 1892.0 sqm
Year: 2011
Photographs: Jaekyung Kim
Drawing : Kim young il, Kim hyoung suk
Interior Design: metaa
Structure Design: Jeitech
Mep Engineer : GK ENG
Elec Engineer : Geukdong ENG
Construction : Hanyang construction
Architecture Supervision : Geun hwa
Client: Yongdong-gun office
Budget: 2.7 billion KW
Site Area: 132,240㎡
Site Coverage Area : 922.17 ㎡
People said that is a tragedy of war or incidental case. It was tried to pacified with other cases. However every single testimonies stated the case. This nogunri case is not a small incident that can not buried in a huge tragedy called a war. Proclaimed a special law and memorial ceremony business is in a progress but the truth has not come yet. Still some part of the nogunri case are covered to be told as a history. Still uncertain about the subject and the object to talk about peace. Only the victims fear and the bereaved families pain remained clearly.
Communal memory
It was only because of the memory of the bereaved families that this nogunri case is appeared to the public. Their activities were there. Only because of that activities the part of the historical statements are exposed. This nogunri case can not be a history even that has this much of proofs.
Some activities that we were through is belong to autobiographical memory. Historical memory is only can be learned by the historical record. However nogunri’s memory is still an active-history to us. Therefore it is a part of process of communal memory to construct our identity.
However, in a process of communal memory, a tension is circumstanced between the desires in the incident. Desires from the government, from the victims and the bereaved families, and from the observers. There is a tension that is made up by an universal-social memory, by an autobiographical memory of a life, and by a didactic memory for humankind. A park talking about ‘history’ or ‘peace’ is not stable in this place where still does not solved about this tension.
In addition, a museum talking about ‘history’ or ‘peace’ can not avoid to start with emptiness in this place. An architecture start with emptiness is an architecture that is watching the process that is going to communal memory.
Anti-memory
A memory against the official history is called ‘anti-memory’. Anti-memory is activities of every single persons and fragmented memory, and it is a memory trying intervene in some memories that is going to be institutionalized. It is a memory that is trying reveal an aura of an official memory by rashly built monument and memorial symbols.
Experiences from people are important to build an ‘anti-memory’. Especially the experiences that is stamped on their body is very important. The spatiality that they felt at the moment is more important then their sight when they experiences that kinds of memory.
A process of communal memory of nogunri case is present progressive. This museum of history and peace, only can inform the revealed truth, but cant claim the whole history or the peace for somebody. It is just want to delay some history that wants to be made official in time. The museum of history and peace that has to observe the present progressive process of communal memory want to be an architecture of ‘anti-memory’. This wants to intervene into visitor’s body as a space. And wants to be an architecture asking our identity by accumulate experiences of them.
Consideration and readjustment
Museum, memorial towel and the scene of incident (around the twin tunnel) are in a close relationship locationally and semantically. However, the given condition, in other words, the original scheme has difficulty to approach to potential meaning of the incident between three elements. Before considerate the site as a place that will be really experienced by visitors, we suggest readjustment the site first. The museum will be a part of this scenery.
from archdaily