뮤지컬 컬쳐센터는 발렌시아 카반얄복원 프로젝트의 일환으로 오래된 폐허로 남겨진 자리에 새로운 도시문화공간을 삽입한다. 새로운 문화공간은 (400명 관객이 수용가능한) 음악 및 연극을 위한 다목적 홀과 도시센터 그리고 서비스 영역으로 구성된다. 가능한 외부환경과의 직접적인 관계 수립을 위해 건축물은 최대한 대지 전체를 사용한다.
이중에서 가장 두드러지는 건축환경은 순환동선을 포함한 이중벽과 이를 통해 유입되는 자연채광, 그리고 두개의 월 사이에 위치한 커뮤니티 스페이스와 내부 보이드 스페이스간의 공간적 긴장감에서 나타난다.
전실의 보이드, 도시센터와 오디토리움 사이에 위치한 미팅스페이스는 오디토리움의 역동적인 형상과 마감된 우드 패널, 그리고 상부에 연속되는 패널 사이로 유입되는 자연채광으로 인하여 인상적인 공간을 생성한다.
오디토리움 디자인은 최적의 건축음향 조건을 만족시키기 위한 기술적 해석과 관객들의 가시성 확보를 내부공간 비율(길이*너비)을 정방향에 가까운 큐빅으로 구체화한다.
기존 건축물의 흔적은 오로지 광장에 면한 파사드에만 존치된다. 그리고 여기 인상적인 클래식 파사드의 센트럴 아치와 10*3미터 크기의 슬라이딩도어는 건축물의 내외부를 연결하는 출입구인 동시에 과거와 현재를 연결하는 매개체 역활을 수행한다.
reviewed by SJ,오사
The project is located on the premises of the former Ateneo Musical del Puerto, in the neighborhood of Cabanyal of Valencia, a building in ruins that is not viable for conservation. The new building consists of a civic center, a multipurpose hall for music, theater and public spectacles, with capacity for 400 spectators and a service area.
Architects: Eduardo de Miguel Arbonés
Location: Valencia, Valencia, Spain
Project Area: 2900.0 m2
Project Year: 2004
Photographs: Duccio Malagamba
Collaborators: Arancha Muñoz Criado, David Zaragoza Aznar, Pablo Fuertes Pérez, Antonio García Blay
Construction: OHL – Obrascón Huarte Laín, S.A
Almost the entire perimeter of the site on which we intervene is bound by party walls, making it impossible to establish a direct relationship with the outside.
The most noticeable feature of the intervention is the proposal of a double wall containing the circulation, and allowing natural light through. The tension of the project occurs between the communication spaces located in the gap between the two walls and the public spaces that occupy the voids created inside. The void of the foyer, meeting space between the civic center and the auditorium, is lit from above and sieved with a veil of wooden slats that slides to the floor.
The design of the auditorium is based on a solution that acoustic technicians have at best: rectangular plan with dimensions close to the double square in its length-width ratio, with substantially flat roofs and heights to ensure a volume of about ten cubic meters per viewer.
The only element that remains of the old building is the facade on Plaza del Rosario. The facade is inspired by the classic model of the Arch of Triumph, a feature that is accentuated with the introduction of a sliding wooden door (10 x 3 meters), the entire dimension of the central arch. The maintenance of this element was deemed necessary to preserve the character of the neighborhood’s most emblematic urban space.
from archdaily