모이게 만들고, 사람들이 모이는 장소는 커뮤티니 센터 또는
도서관이 된다.
이 도서관의 매력은
콘크리트로 만들어진 오가닉한 형태가 아니라
지식의 앎을 위해 비워진 공간을 찾는 사람들 그리고
그들을 담을 수 있는 무형의 공간인 것이다.
그것을 함축적인 언어로 담아내는 중앙에 위치한 리셉션룸은 수직으로
커다란 보이드 공간을 형성하여 사람들을 유입시키는 동시에
유입된 사람들을 상층부에 위치한 각각의 공간으로 연결시켜주는
중요한 역활을 수행한다.
이러한 연결방식은 일반적인 기능적 공간의 연결방법과는
차별화되는 독특한 방식으로 마치 커다란 벌통에 벌이 모이듯이
무형의 비워진 공간안으로 사람들을 끌어당긴다.
또한 내부의 세라믹타일의 마감은 지역적 전통성을 계승하는 동시에
현대적인 스타일리쉬한 색감의 조화로 과거와 현재가 공존하는
새로운 아이콘을 만들고 있다.
사람은 공간을 만들고 공간은 사람들에게 커뮤니티의 장소를 제공하는
이러한 사이클의 핵심은 바로 디자인이다.
reviewed by SJ
Pécs, a multicultural city with a rich history, was the European Capital of Culture in 2010. For the location of the new library a remote, run down, undeveloped plot was chosen. This meant the new building did not have the constraint or possibility to directly match other buildings. During the design process, I aimed to dynamically synthesize the dualities which appear in many ways. In the building a “beehive” represents the ideological center and refers to permanence. This is a place of abstract thinking: a metaphor for the freedom of knowledge and also, in reverse, for the knowledge of freedom.
Architects: Török és Balázs Építészeti Kft.
Location: Pécs, Hungary
Project Year: 2010
Project Area: 13,180 sqm
Photographs: Tamás Bujnovszky
I see beauty in the idea that my response for a knowledge center is a building where the focus is not on concrete, permanently changing knowledge but on the possibility of thinking: in-other-words, an empty space which can be filled with the thoughts of the people in it. The ground floor reception room is horizontally open, and the upper floors are, in accordance with their activities, rather introverted. The extensive “beehive”, un-functional in any common sense, connects these differently characterized spaces. In terms of forms, the inner, abstract space is analogous, archaic and organic.
The spaces surrounding the “beehive” are the result of rational planning; with their flexibility they express the possibility of change. The facades are defined by the airy, white ceramic-coated glass, which represents the latest technology. The inner surface of the “beehive” is an independent work of art: The Zsolnay ceramic tiles, with their world-famous eosin coating, refer to the use of local historical characteristics. The dual-use of material is intentional. It is important that an architectural work can be read in different ways: it should be local and international, stylish and traditional, historical and contemporary, but first of all have self-identity.