*코너를 열어 공개공지 이상의 효과를 거두다. 더블스킨 [ Ædifica ] Quartier Des Spectacles

반응형

건물의 코너를 접는다?
2개의 파사드가 만나는 코너, 모서리는 공간이 집중되는 곳입니다.
공간이 집중되는 만큼 에너지 또한 함축적으로 응축됩니다.
이번 프로젝트는 심플하며 세련된 더블스킨 파사드
그 파사드가 만나는 모서리를 지면으로 부터 역으로 깍아 올림으로써
드라마틱한 뷰포인트를 만들어 냅니다. 응축된 에너지를 건물 공간으로
넣지 않고 스트리트를 이용하여는 보행자들에게 넘겨 줌으로써
거리의 활기찬 에너지를 불어 넣습니다.

유니크한 파사드는 안쪽에 설치된 두번째 스킨-우드패널-에
랜덤하게 개구부를 형성하고 있는 창으로 부터 이미지가 부여됩니다.
-사실 투명한 글래스는 외부환경에 대하여 내부를 보호하는
큰 힘을 발휘하지 못합니다. 그런점에서 우드패널은 내외부를 구분짓는
중요한 막으로 생각 될 수 있습니다.-
내부의 공간과 연계된 오프닝은 각각의 공간에 자연채광을 유입하여
쾌적한 환경을 유지하는데 도움을 주며 그중에서도 모서리로 열린 큰 오프닝은
 대량의 자연채광을 유입함으로써 내부 홀의 환경을 쾌적하게 유지시켜주는 역활을 합니다.

우리가 건물 앞에 내어주는 공개공지란 무엇일까?
설계하는 분이라면 얼마나 공개공지를 적절한 곳에 배치를 하는지 묻고 싶습니다.
지구단위계획에 묶여 있는 쌈지공원이나 지정한 위치에 의미 없이
계획하는지? 때로는 분양과 임대수익을 위해 가장 외진 곳에 설치하는지?
말 그대로 공중을 이용하는 보행자에게 내어주는 공용공간
제대로 사용 할려면 건축물이 먼저 자기 자리의 일부분을 내어주어야 합니다.
그렇게 내어준 자리는 궁극적으로 플러스 알파요인으로 작용하여
건축물과 거리와의 관계를 상승시켜 외부의 활동적인 에너지를
대량으로 유입시키는 효과를 가져오기 때문이죠.

공간을 조금더 길게 넓게 보았으면 좋겠습니다.

reviewed by SJ


On February 6 came the long-anticipated inauguration of the 2-22, the new flagship building of the Quartier des Spectacles designed by Ædifica and Gilles HuotArchitectes. Designed to meet LEED-NC environmental standards, this six-storey building promises to become a Montréal cultural landmark, being located at the intersection of St. Catherine St. and St. Laurent Blvd., the nerve centre of the St. Laurent Blvd. revitalization project.

In addition to its innovative double wall, what strikes you immediately about the building is its recessed, angular entrance. An echo of buildings that stood at this intersection in earlier times, this design frees up the sidewalk for the dense pedestrian traffic this area generates, particularly during festivals. The unique façade is marked by seemingly random openings in the building’s wooden envelope. The envelope is protected by a shell of transparent glass, like a second skin; the space created by superimposing these materials will be used for a variety of multimedia installations. The distribution of windows reflects the activities going on inside: the exhibition rooms in the upper levels enjoy controlled lighting, while large openings flood work environments with natural light.



Architects: Ædifica
Location: Montréal,
Completion: 2012
Photographs: Courtesy of AEdifica



Ideas of fluidity and circulation influenced the architecture and create a dialogue between the building and passers-by. In summer, a portion of the envelope retracts at the level of St. Catherine St., altering the building’s physical limits. The impression of exchange is echoed in the interior, with elements such as an opening that originates in the lobby and passes through the first three floors, the windowed mezzanine overlooking the ground floor, and a sculptural staircase, between the third and fourth floors, which occupants can choose over the elevator. These elements, central to daily activities, encourage interaction between individuals and their environment.

The building was designed as part of “Imagining-Building Montréal 2025”. The Angus Development Corporation ensured its cultural vocation by allocating 75% of the space to cultural organizations. CIBL community radio, La Vitrine, Artexte, Vox and the Regroupement des centresd’artistesautogérés du Québec also helped to design their space so it would reflect their needs. The French restaurant Le St. Cyr occupies the ground floor, while a future bar with outdoor terrace on the fifth floor will offer striking viewpoints of the surrounding area.


from  archdaily
그리드형

댓글

Designed by JB FACTORY