*칠레 크로스 채플 [ Undurraga Devés Arquitectos ] Capilla del Retiro

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또한번 겸허이 다가섭니다. 그리고 자연속에 서 있는 크로스의 형태를 따라갑니다.

칠레에 위치한 채플은 건축가의 이전 시리즈와 마찬가지로 거대한 크로스형태가

인상적인 뷰를 만들고 있습니다.

예배당 볼륨을 이루는 심플한 사각형의 콘크리트 박스로 부터 노출된  4개의 빔

격자를 이루면서 건축물을 지탱하는 구조시스템을 이루는 동시에

채플의 성격을 극명하게 드러나게 하는 조형적인 미를 보여줍니다.

-공간과 구조는 뗄레야 뗄수 없는 상호관계에 있습니다. 공간이 구조와의

관계를 일정부분 넘어갈때 우리는 공간이 오너먼트가 되지 않도록

주의해야 합니다.-

외부의 조형적인 형태보다 내부공간은 더욱더 드라마틱한 분위기를 자아내는데,

이것은 지면으로 부터 들려 올려진 하단부에 위치한 연속적인 길다란 창문에 있습니다.

지면으로 부터 들어 올려진 사각콘크리트 박스가 내부 예배공간을 외부로 열린 빛의 공간으로

압축과 확장을 반복적으로 일으키며 긴장감을 유지 시키기 때문이죠.

이러한 긴장감을 보완해주는 내부 벽과 천정에 마감처리된 오래된 철도침목의 텍스쳐

시간을 공간에 투영함으로써 빛과 시간 그리고 공간의 삼위일체를 만들고 있습니다.

종교건축은 강한 모티베이션을 요구하는 만큼 조형적인 성향이 진합니다.

하지만 여러분들도 알다시피 이렇게 조형적인 측면만 강조한 공간들은

자기본래의 취지-신에 대한 경배-를 잃어버린채 자신만 부유하는 결과를

허다하게 발생시키죠. 이런 측면에서 이번 프로젝트는 공간과 구조를 함축적인

조형언어로 푸는 동시에 절제함으로써 공간에 깊이를 만들어 내고 있습니다.



reviewed by SJ



Once again we can visualize what is primitive, hand-crafted and tectonic, without making us nostalgic, merely as a silent resistance to squander, frivolity and noise. Seventy kilometers to the north of Santiago lies the Valley of the Andes, one of the most beautiful and fertile areas in the Center of Chile.


Architect: Undurraga Devés Arquitectos – Cristián Undurraga
Location: Los Andes Valley,
Construction Year: 2009
Constructed Surface Area: 620 sqm
Team Design: , Cristián Larraín Bontá, Pablo López, Jean Baptiste Bruderer
Altar Design: José Vicente Gajardo
Structural Engineer: José Jiménez, Rafael Gatica Engineers
Constructor: Terrano S.A.
Photographs: Sergio Pirrone

There, the Sanctuary of Teresa de los Andes is located, sprawled next to the Carmelite Monastery of Auco. It is here and at the foot of Mount Carmelo that the Capilla del Retiro was built, next door to the guest house where visitors can stay. It is visited by pilgrims, full of a desire for transcendence and in search of silence and recollection.

The chapel rises as a confirmation of the extraordinary geography that surrounds it, while respecting the axes established by the series of preexisting buildings. Concrete is the main material of the building’s structure. Its volume, strictly economical, rises up from a crosspiece of 4 beams in the shape of a cross that is supported with the least possible structural elements so that its relationship with the ground is slight but sufficient. Shape and structure here are an indissoluble synthesis.

Under the strict geometry of the concrete a patio was excavated, whose rustic stone wall rises hazardously up and around the chapel, compressing and expanding that space of light. As a counterpoint to the magnitude of the geographic surroundings, the interior was designed in the shape of a wooden box recycled from old railway lines. This box hangs from the concrete structure and lies 2 meters under the beams that support it, limiting the view of the emptiness outside.

The whole of this piece, which appears to levitate over the ground, refers us to the spiritual dimension inside. This space is illuminated from the lower part, leaving a space to view a weightless body in the interior that hides the rationality of its supports, whilst the exterior affords us a view of the stone wall that surrounds the patio. The upper light has been restricted so as to maintain a certain half-light in the box, which is heightened by the dark color of the wood. Here, the duality of the rational exterior / metaphysical interior, so typical of Gothic architecture, assumes a new expression of a commitment to modernity.



from  archdaily

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