서울에 위치한 폴 스미스(Paul Smith) 플래그십 스토어는 작은 원형 창문과 밝은 노란 색의 입구와 함께 부드럽게 굴곡 진 하얀 색의 외형을 한 집과 같은 형태를 하고 있다.
패션 디자이너인 폴 스미스의 첫 번째 한국 매장은 아키텍쳐 스튜디오 시스템 랩(Architecture studio System Lab)에 의해 설계되었는데, 서울에서 가장 밀집한 지역이자, 럭셔리한 명품 브랜드로 가득 한 강남구에 건설되었다.
빌딩의 불규칙한 형상은 수많은 계획 제한들에 의해 설명되고 있는데, 예를들어 건물은 제한적인 330m2의 접지 평면을 포함하고 있지만 폴 스미스 측에서는 건물의 상층부 내에는 더 큰 층들을 수용하고 싶어했다.
건축가 김창중 씨는 "우리는 라운딩에 의해 법적 규제 하에 최대한의 용적률을 보유한 콩크리트 재질의 외형을 만들어내야만 했습니다."라면서 "우리가 제한된 영역 뿐만 아니라 건물을 둘러 싼 고밀도 상업 지구 내에서 폴 스미스의 요구를 모두 수용하는 것은 매우 도전적인 일이었습니다."라고 설명했다.
볼륨감 있는 하얀 건물은 3층의 쇼핑 층과 2층의 사무실 공간을 수용하기 위해 그 바닥에서부터 외부로 확장된다. 이는 규모와 형태 그리고 비율을 다양화 하고 있다. 또한 지하 1층을 포함하고 있는데 이곳은 직사각형의 형태를 지닌 유일한 곳이기도 하다.
"건물의 형태는 최대한 많이 팽창되어야 할 필요가 있었습니다."라고 김창중 씨는 계속해서 설명했다.
굴곡진 흰색 외관은 하얀 철근 콘크리트로 만들어졌는데, 조각된 스티로폼 블럭으로 이루어졌으며, 반광 페인트로 마감되었다.
반짝이는 노란색 서라운드 아치형 유리 개방은 소규모 디스플레이 공간이자 창문이 없는 외관에 입구를 형성하고 있다.
"도로를 향해 공격적인 제스터를 제공하기 위한 컨셉으로 계획된 것입니다."라고 이 부분에 대해 설명한다.
쇼핑 공간의 바닥은 폴 스미스 사의 디자인 팀에 의해 설계 되었는데, 그 외 2층 및 3층 사무실 내부는 스튜디오 랩에서 디자인하였다.
나무 계단에는 폴 스미스 특유의 초록 줄무늬 카펫이 깔려 있고, 이는 메인 사무실까지 이어지며 지붕 구조의 최 상층 바로 아래인 회의 공간으로까지 연결되어 있다. 이 공간은 볼륨감 있는 의자들로 채워져 있으며 야외 테라스로 나갈 수 있도록 설계 되었다.
reviewd by ZHLee, 5osa
Paul Smith's flagship store in the South Korean capital is housed in a softly curved white shell punctuated by small circular windows and a bright yellow entrance.
Architecture studio System Lab designed the fashion designer Paul Smith's first South Korean store for a site in Seoul's densely built Gangnam-gu district, a popular shopping destination filled with luxury brands.
Photography is by Yongkwan Kim.
Architect: Chanjoong Kim (Kyung Hee University) + Taek Hong (System Lab)
Exterior finishing: Exterior wall - Painting on a sphere, Floor - Stone [THK30]
Contractor: Geo Hyun Construction
Interior: Paul Smith + Core Design
Design Team: Kyunam Song, Hyunsoo Park, Younghwan Kim, Youngjin Cho, Chulmin Ahn
The irregular shape of the building was informed by a number of planning restrictions – building constraints limited the ground-floor plan to 330 square metres, but the client wanted to accommodate larger floors within the upper levels of the building.
"We had to create a concrete shell with maximised floor area ratio within the legal regulations by rounding, cutting or connecting all the edges," principle architect Chanjoong Kim told Dezeen.
"It was very challenging meeting all the requests of Paul Smith when we considered the restricted area, as well as the high-density commercial district surrounding the area."
The voluminous white building expands outwards from the base to accommodate three shop floors and two office levels, which vary in size, shape and proportion. It also includes one basement level, which is the only storey with a rectangular plan.
"The shape of the building needed to be inflated as much as it could be," Kim said.
The curved white facade, made from white reinforced concrete, was cast in carved styrofoam blocks and finished with a semi-gloss paint that covers the joins in the structure.
An arched glazed opening with a luminous yellow surround forms a small display area and entrance in an otherwise windowless facade.
"It was constructed to provide an aggressive gesture towards the road," said the architect.
Signage for the store is displayed on a curved white signpost that emerges like a submarine telescope from a grassy strip to one side of the doorway.
On the other side of the entrance, a garage door opens into an underground car park where up to 14 vehicles can be stacked vertically beneath the shop floor.
A smattering of circular windows run along the ridge of the sloping roof, lighting upper floor office spaces, and the wooden and concrete stairwell that connects the levels.
The studio also designed the interior for the second and third floor offices, while the shop floors were designed by the Paul Smith design team.
Wooden stairs lead from a main office with green stripy carpet, typical of Smith's designs, to a meeting area under the apex of the roof structure.
The space is furnished with a collection of upholstered chairs and has access to an outdoor terrace at the rear.
from dezeen
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