이와같은 대성당이 구현 될 수 있을까요?
아니면 어떤 더 큰 의미와 건축적 소양이 만나야만 이와같은 드라마틱한 공간을 만들 수 있는걸까요?
이제는 샌프란시스코의 랜드마크로 자리 잡은 성모 승천 대성당은
카톨릭에 대한 신앙 그리고 모던 건축이 보여줄 수 있는 기술적 한계,
이두가지 접점을 연결하여 경외스러운 공간을 연출합니다.
수직과 수평을 강조하는 건축적 어휘에서 시작한 볼륨의 형태는 둥근아치형태의 지붕 하단부에서
시작하여 하늘로 올라가면서 십자가의 형태로 변화한다.
이와 같은 볼륨, 형태의 변화는 인간이 신을 향해 다가가고 만나기 위한
구원의 길을 실질적인 모습으로 구현하고 있습니다.
-모던니즘이 보여주는 건축적 간결함에 묻어 있는 심볼릭 형상은
그 에너지가 대단한 것 같다.-
여기 드라마틱한 십자가의 형태는 내부의 천장에서 더욱더 빛을 발합니다.
내부 예배당의 사면에 설치된 성모 스테인 글래스는
외부로 부터 유입되는 빛의 방향을 따라 천장면으로 이동하며
궁극에는 외부지붕에 구현된 십자가의 볼륨과 만나면서 환상적인
빛의 십자가를 만들어 냅니다.
이러한 공간 속에 자리잡은 예배당으로 떨어지는 햇살은
단순한 빛이 아니라 신의 목소리와도 같은 아름다운 공간감을 연출합니다.
기독교, 천주교 또는 불교와 같이 종교건축물은 심도가 깊은 공간감을
자주 느낄 수 있습니다. 그것은 인간과 신을 연결해주어야 하는 건축공간의
숙명적 필연일 까요? 아니면 인간이 도전 할 수 없는 신에 대한 경외함을
표현하는 방법일 까요? 무엇이든 좋습니다. 종교적 색체를 위한 정도를 넘어서는
심볼릭이 아니라면 종교건축은 꼭 한번은 건축가로써 맡아봐야할 향기가 아닐까 싶습니다.
reviewed by SJ
Architects: Pietro Belluschi and Pier Luigi Nervi
Location: San Francisco, California, United States
Project Year: 1971
References: St Mary’s Cathedral SF
Photographs: Liao Yusheng
Taking inspiration from the cross, the architecture of the St. Mary’s Cathedral emphasizes both the vertical and the horizontal. As the eyes are drawn upward with the sweeping of the cupola, hearts are meant to uplift towards the heavens and God.
Drawing on more traditional roots of Catholic cathedrals, an important portion of the design and experience of St. Mary’s is the stained glass that travels up all four sides of the building. At the top plane of the structure, the four lines of glass change direction, running horizontal and creating a cross with the mosaic glass patterns.
The artistic nature of the St. Mary’s Cathedral in San Francisco evokes a union between heaven and earth through the balanced simplicity that becomes possible through modern engineering. The hyperbolic paraboloid creates a graceful flow upwards until it reaches 190 feet where the four corners meet in a cross. The cathedral measures 255 square feet and is crowned with a 55 foot tall golden cross at its apex.
The colorful light that floods through the windows highlights views of the surrounding San Francisco city, which is meant to remind church attendees of their commitment to the work of the Kingdom of God on earth. More artwork in the cathedral hangs above the altar; a kinetic sculpture by Richard Lippold is suspended fifteen stories off the ground by gold wires.
Groundbreaking occurred in August of 1965, and two years later Apostolic Delegate Luigi Raimondi blessed the cornerstone. Construction was completed in 1970.
Pylons support the 19-story cupola at each corner of the floor plan, each constructed to withstand ten million pounds of pressure. With a circumference of 24 feet at their narrowest points, the pylons are embedded 90 feet down into the bedrock. A surprising 1680 pre-cast triangular coffers comprose the inner area of the cupola, featuring 128 different triangular sizes. These transfer all the weight of the structure down to the ground, while allowing large windows to frame views of the city of Saint Francis of Assisi. To call on memories of historic mission architecture, red brick is used on the floor in sweeping patterns.
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