1960년대 알프스 산기슭에 세워진 홀리 크로스 성당은 빛과 심볼릭이 만들어내는
아름다운 조형미가 공간으로 투영됩니다. 중세시대의 건축적 조형미를 단순화한
극단적인 심볼릭은 로마카톨릭 교회의 엄숙함과 경건함을 시간을 거슬러 현재의
공간까지 인도합니다. 특히 성당 남서측에 위치한 폴리곤 타워는 성당의 상징적인 4가지의
종을 통합하는 구심점으로 공간과 종교를 통합합니다.
-삼위일체 종, 크로스종, 평화의 종, 그리고 마린종, 사실 이 종들이 성당에서 무엇을
의미하는지는 더 알아봐야겠네요.
50년이라는 시간이 무색합니다. 지금도 콘크리트와 그것에 짝을 이루는 목재가구는
성당내부를 깊은 공간감으로 인도합니다.
reviewed by SJ
Standing at the foot of the Alps is the highly contemporary Holy Cross
Church in Chur, Switzerland. Designed by Basel born Swiss architect Walter Förderer,
the church evokes strong features of Brutalism. Built between 1966 to
1969, the church appears like a mass fortress that conveys a symbolic
defensive attitude.
Architect: Walter Förderer
Location: Chur, Switzerland
Project Year: 1966-1969
References: Magsmag
Photographs: Wikimedia user: Sebastian F, Blogspot user: kylähullu, Tumbler user: Magnus
The polygonal tower at the south west corner of the building is the dominant feature that contains four bells: the trinity bell, the cross bell, the peace bell, and the Marien bell.
The Roman Catholic Church was assembled through a layered concrete
construction, with dominant uneven forms tying in and out of each
other. The dark semi-circular interior was built entirely out local concrete and wood materials that contrast with each other creating a powerful sacred space.
More interestingly, are the numerous visible details of the structure
and materials, such as the wood textured concrete, the pews locking into
the concrete face, and the integration of the handrails into the
composition.
from archdaily