과거의 시간을 어떻게 받아 들이면, 현재의 시간에서 재구성 할 수 있을까요?
여기 시빅컬쳐센터는 외부와 단절된 보이드 스페이스 또는 솔리드 스페이스인
지방교도소를 전혀 다른 오픈스페이스 공간으로 변화시키는 리노베이션 프로젝트 입니다.
-아이러니한 공간의 변화가 예상됩니다. 외부로 극히 단절되어야 하는 솔리드 스페이스를
외부와 적극적으로 연결되는 오픈스페이스로 변경하다니... 공간의 역발상이 기대됩니다.-
이것의 시작은 중앙홀을 기점으로 구축되어 있는 4개의 파빌리온에 새겨진 건축적 시간을 이해하고
거기에 남겨진 고독과 외로움-나쁜 기운-을 좋은 기운이 있는 공간으로 바꾸는 것에서부터
시작합니다. 먼저 기존의 낡은 타일벽을 제거하고 그곳에 새로운 징크 구조물을 계획합니다.
-와이드한 오픈스페이스를 만들기에 기존 구조물은 취약합니다. 열린공간을 위해
스팬확장과 구조보강 그리고 향후 반투명 유리와 건축적 대조를 이루기 위한
공간설정을 위해 선행합니다.-
그리고 내외부의 소통을 위한 창구로 반투명 유리재질로 오픈스페이스를 형성합니다.
이러한 연속적인 변화는 기존에 낮게 깔려 있던 무거운 공기-나쁜 이미지, 시간, 기억..-를
외부로 부터 들어오는 가벼운 공기로 치환시킵니다. 실질적으로는 외부의 자연채광을 대량으로 유입함으로써
내부의 활동성을 보장하는 역활을 합니다. 그리고 이렇게 구성된 빛의 공간 안에 음악 및 아트 클래스를 계획하여
다양한 커뮤니티 활동을 유도함으로써 도시의 활동적인 에너지를 흡수합니다.
이러는 동안 도시의 활동적 에너지는 문화센터 내부로 투영되면서
열린 문화공간으로 재구성 됩니다.
reviewed by SJ
When you hear about a rehabilitation project by EXIT Architects – Angel Sevillano and Jose M. Tabuyo – in Palencia,
Spain, with a floor area of 5,077sqm and a budget of 9,675,038 Euros,
it certainly grabs your attention. Learning that this is the conversion
of the Provincial Prison into a Cultural Civic Center
definitely locks your attention down for sure. Refurbishing a building
that has been designed in XIX intentionally to leave out all natural
light & minimize open spaces within, into a center that promotes
social and cultural activity is one of those great challenges.
This structure was mainly built with brick bearing walls following
the ‘neomudejar’ style, composed of 4 two-storey wings with another
consisting of one storey. This particular renovation is so much more
then just architecture. It is the remake of a complete ideology; by
breaking all inhibitions and introducing a new state of mind. Respecting
the existing structure, Exit Architects refurbished the main two-storey
wings by emptying their interior and placing a new independent
structure to bear the new floors and roofs. Between these wings, new
connecting pavilions have been introduced to break up the solitude of
each wing and bring a sociable circulation throughout. The entire
building is organized around a great hall that connects the 4 pavilions
of the former prison. It is a diaphanous space based only on a few mild
cylindrical courtyards of glass that act to illuminate and provide the
structure’s backbone. Due to its central location, this space acts like
the core of the surrounding circulation.
Of course the real beauty of construction lies within the structural changes which allow daylight to enter inside.
For a start, the original battered tiled walls were demolished and
replaced with zinc constructions. Then of course there is the
implementation of large skylights were allowing for ample light into the
open halls of the Center. This is a true symbolical feature as the only
sense of freedom of light to enter from the higher grounds. Underneath
these grounds, the spaces act as various music, multi-purpose and art
classrooms. With the introduction of music vibrations bouncing across
these walls, this building is certainly experiencing a rebirth into a
life of culture.
In this conversion the true symbolism and rebirth lies within the prisoners’ cells.
The walls that once captured hours and hours of solitude with nothing
to do, except in some cases, read have been transformed to accommodate
the library. Creating virtue and knowledge this is a true architectural
rebirth. Another element which has paid tribute to this new life is the
bright glazed perimeter pretending to be a filter between the city and
the activity of the interior. Finally, this building has nothing to
hide any more about what it is and what it stands for. Once a dark
example of a community that many have not wanted to associate with, the
building now hosts the community that everyone wants to get in to. Life
certainly has a funny way...
from yatzer