중국 안런시에 최근에 완성된 뮤지엄-브릿지의 닉네임은 '중국문화 대혁명 1966-1976 파빌리온' 입니다.
사회주의 리얼리즘의 소비에트 스타일이 투영된 중국 건축 스타일은
마치 우리의 1960년대 건축물을 다시금 보게 만듭니다.
-작년말에 만났던 서울 어린이대공원에 꿈마루가 생각나는 건축물입니다.
메시브한 형태를 이루는 거친 콘크리트 덩어리들은 지금의 어떤 재료의 물성보다
건축의 힘을 느끼게 합니다.-
그 당시 중국의 사회가 투영된 장소는 이와같은 건축물의 형태로
모든 가식적인 부분을 떨쳐 버리는 듯한 거친 노출 콘크리트의 형태로 여실하게
나타납니다. - 곱게 다듬어진 콘크리트의 물성과는 차별화 됩니다.
오히려 건축물이 이야기하고 싶은 볼륨을 숨기지 않고 보여줌으로써
그당시 사회적 분위기를 적나라하게 표현 한다고 볼 수 있습니다.-
이러한 건축물의 형태는 상단부의 거대한 사각 콘크리트 볼륨의
캔틸레버 구조와 브릿지 하부를 지지하는 기둥열주의 사선구조의
엇갈린 구조형태에서 만들어 집니다.
뮤지엄 브릿지는 크게 두가지 측면에서 접근 할 수 있습니다.
강으로 부터 단절된 두개의 공간을 연결하는 기능적인 공간유도와
이러한 공간체험을 시간이 투영된 건축공간으로 만나게 하는
건축화 작업입니다.
뮤지엄 브릿지는 지금보다 5년 후가 더 좋을 것이고,
5년 보다 10년 후가 더 좋을 것입니다.
reviewed by SJ
recently completed by beijing-based atelier FCJZ, the '1966-1976 major events pavilion', nicknamed the 'museum-bridge in anren' traverses a river and doubles as a pedestrian bridge in sichuan, china.
containing artifacts from the great cultural revolution period when the soviet style of socialist realism influenced traditional chinese
architecture. a place to reflect upon this time period, the exterior
manifests as a stripped down interpretation of the historical styles displayed
inside offering a continuity of time. a large cantilevered roof caps a simple volume which does not ground itself with typical foundations.
clusters of slanted columns elevate the ground level to allow the
stream to pass uninterrupted beneath the center, emerging as a symmetrical network of tree-columns. made from concrete, the rough textured appearance breaks down any classical references and is the result of a construction process with a team of unskilled and
local labor force. visible immediately, the aged aesthetic injects a 'brutalist' character. a hybrid between an inhabitable building, infrastructure and urban
streetscape, the structure creates covered stopping points for
pedestrians, as well as the main entry into the museum.
project name: 1966-1976 museum in anren
location: anren township, dayi county, chengdu city, sichuan province,
china client: sichuan anren jianchuan cultural industry development co. ltd.
architect: atelier feichang jianzhu
principles: yung ho chang
project architect: liu lubin
project team: wu xia, guo qingmin, liang xiaoning, feng bo
building area: 2114 sq. meters
building stories: 1
design period: 2009-2010
construction period: 2010-2012
four skylights spanning the roof illuminate the interior exhibit spaces. the underbelly along the riverbanks also serves as
an outdoor area for display, tea and performances. a roof terrace is used for sculpture installations.
from designboom
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