샬럿 시내 중심가에 위치한 뮤지엄은 도시 재개발 프로젝트의 일환으로 팅겔리, 니키 드 생 팔르, 피카소, 자코메티, 마티스, 미로, 드가, 워홀, 르꼬르뷔지에, 레제와 같이 세계적으로 중요한 아티스트, 베체틀러의 주요 작품들을 전시한다. 그리 크지 않은 규모에 정형화된 디자인과 스케일에도 불구하고 뮤지엄의 외형은 단순한 건축적 어휘; 솔리드와 보이드를 통해 강력한 메타포를 던지며 도시공간 속에 거대한 이정표를 세운다. 이는 4층 뮤지엄의 저층부 (2~3층 정도의 높이)를 외부로 덜어 냄으로써 도시와의 접점공간; 퍼블릭 중정을 생성하며 인접한 플라자와 연계된다. 건축 속으로 삽입된 도시공간은 거대한 캔틸레버를 지지하는 기둥과 함께 뮤지엄의 캐릭터를 구축, 마리오보타가 즐겨 사용하는 테라코타 외장재의 특징; 심플하면서도 우아한 건축환경을 구현한다.
reviewed by SJ,오사
The museum is located in downtown Charlotte, a city that has undergone a
rapid urban development in recent years. It houses the works of art of
Andreas Bechtlers’ collection with important artists such as Tinguely,
Niki de Saint Phalle, Picasso, Giacometti, Matisse, Mirò, Degas, Warhol,
Le Corbusier, Léger.
Architects: Mario Botta
Location: 420 South Tryon Street, Charlotte, NC, USA
Partner Architect: Wagner Murray Architects PA, Charlotte
Area: 2,490 sqm
Year: 2009
Photographs: Joel Lassiter, Enrico Cano
Client: Andreas Bechtler
Site Area: 1,912 sqm
The cube-shaped building is hollow inside to offer an outdoor public
courtyard that is outlined by the plastic volumes at the back. The
four-storey structure is characterized by the soaring glass atrium that
extends through the core of the museum and diffuses natural light
throughout the building thanks to a system of vaulted skylights.
Despite its modest dimensions, a great plastic force is created by the
play of solids and voids. It can be thus defined as an
architecture-sculpture where the voids mark a new urban space sheltered
by the fourth floor gallery jutting out from the core of the building
and supported by a huge single column rising from the plaza below.
The choice of the materials for the interior spaces and the terra cotta exterior cladding provide the museum with a rigorous, though elegant simplicity.
from archdaily