유난지역의 유명한 '돌숲'으로 부터 박물관의 모티브는 시작된다. 수많에 걸쳐 생성된 날것 그대로의 자연은 강렬하면서도 아름다운 풍경을 전달한다. 마치 소중한 보물을 담은 보물상자들이 켜켜이 적층되어 있는 것처럼. 건축가는 이러한 자연환경으로 부터 추출된 은유; 컨테이너와 같은 인공구조물이 적층된 듯한 장면을 연출한다. 반대로 장중한 단일메스를 나선형태로 분절한 개별적인 장면을 연출하기도 한다.
박물관 디자인 구성
박물관 입구는 좁은 통로로 부터 시작된다. 돌숲을 통과하는 구불구불한 길과 같은 통로를 따라 그 끝에는 중앙 아트리움의 광대한 오픈 스페이스가 펼쳐진다.외부 규모는 전시회 공간과 관리 사무소 공간 사이에 구분을 암묵적으로 보여주는 기준선이 수직적으로 그어져 있다. 이 선은 또한 유난의 천연 돌의 형성 가운데 발견된 수평층을 떠오르게 한다. 수평적으로 이 파사드들은 일련의 부정적 절개와 긍정적 수평들을 만들어 냄으로써 도시와 내부 아트리움을 연결시켜주고 있다. 자연적인 채광은 외부의 두겹의 파사드를 통해 필터링되고 있는데, 방향성의 감각만큼이나 분위기를 갖춘 내부 공간들에 가미된다.
입지적 특징
유 난 박물관은 커밍 시티의 새로 개발된 외곽지역에 위치하고 있는데 강과 도로, 새로운 미술문화 센터와도 인접한 곳이다. 그래서 정사각형의 큐빅형태로 구성되어 있으며, 건물 뒤편에는 조각 공원을 두어 공공 산책로가 나 있다. 박물관의 1층 전체는 약 6만 평방마일이며, 높이는 34.2 미터로 5층에 걸친 공공 전시 공간과 갤러리 공간 및 2층의 지하층으로 구성되어 있다.
reviewed by zh from 5osa
The generative concept of the museum is derived from the potent imagery of Yunnan’s famed local "stone forests", the dramatic geography of raw, powerful beauty of the geological landscapes sculpted by nature over millennia, and the idea of stacked boxes holding fragile treasures, giving the architecture its defining metaphor as an assembled container of artifacts - a group of spatial volumes that congregates to form a larger mass, where individual pieces are still evident.
- Architects: Rocco Design Architects
- Location: Yunnan Museum, 118 Wu Yi Lu, Wuhua Qu, Kunming Shi, Yunnan Sheng, China, 650021
- Design Team: Rocco Yim, William Tam, Derrick Tsang, Martin Fung, Lucia Cheung, Gilles Chan, Benjamin Chan, Ricky Wang
- Project Year: 2015
- Photographs: WENMING CHU - Rocco Design Limited
- Project Manager: Yunnan Provincial Museum Project Management Office
- Structural M&E: Shenzhen General Institute of Architectural Design and Research
- Landscape: Rocco Design Architects
The entrance experience to the museum is to be through a narrow passage, designed to induce the sensation of meandering through the stone forest, before one is suddenly confronted with the vastness of the central atrium space. The exterior volume is marked vertically with a datum line that implies a distinction between exhibition and administration office spaces, which also recalls similar horizontal strata found in the natural Yunnan rock formations. Horizontally, the façades are created with a series of negative "cuts" and positive "fins", linking the city to the interior atrium. Natural light filters through the external double-façade rendering the internal spaces with an ambience as well as a sense of orientation.
The site is featurelessly abstract in a newly developed suburb of Kunming city. It is located adjacent to a river, a roadway and a new art and cultural centre with few specific contextual factors, thus encouraging the square- planned, cubic form of the museum. At the back of the building is a public promenade with a sculpture park. The total floor area of the museum is approx. 60,000 sqm. The total building height is a modest 34.2m, with two storeys of underground back-of house supporting facilities & five storeys of public exhibition spaces and galleries overground. The design stresses the experience and process of discovery; the analogy of discovering a "lost world" on penetrating a seemingly protective cliff, when one is suddenly transferred to a different time and ambience. In terms of sustainability the museum makes use of the excellent climatic conditions of the high-plateau of Yunnan privileging natural ventilation for the atrium, inserting open courtyards and local vegetation. Furthermore Photo-voltaic is integrated in the building, allowing minimal energy consumption for lighting and Air conditioning, needed for the collections galleries.
from archdaily